ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΒΕΛΒΕΝΤΟΥ
«Ηλεκτρονικό Έγκλημα - Ασφάλεια στο Διαδίκτυο» Απόπειρα Συνδιδασκαλίας
Β΄ ΤΑΞΗ
Ιωάννης Κοκκινίδης ΠΕ20 ? Πληροφορικής ? M.Sc «Συστήματα Υπολογιστών»
Άρτεμις Σερδάκη ΠΕ13 ? Νομικός - M.A. «Κοινωνία και Εκπαίδευση»
Σχολικό Έτος 2015-2016
{Παρουσιάστηκε ως δράση του σχολικού έτους 2014?2015 (πρώτη φορά υλοποίησης) στην ημερίδα με θέμα: «Δράσεις για την πρόληψη της σχολικής βίας» Κοζάνη, 20-4-2015
Διοργάνωση : Δρ. Μ. Μαλούτα ?υπεύθυνη ΠΟΔΠ}
Το σχολικό έτος 2015 ? 2016, επεξεργαστήκαμε ξανά το υλικό μας: κρατήσαμε εκείνο το οπτικοακουστικό υλικό που θετικά είδαν οι συμμετέχοντες ή προκάλεσε τη συζήτηση στο θέμα ηλεκτρονικό έγκλημα και διαμορφώσαμε το ερωτηματολόγιο ? δυστυχώς ? με κυρίως κλειστού τύπου ερωτήσεις θέτοντας ως στόχο τη συμπλήρωσή του από όλους τους μαθητές/όλες τις μαθήτριες.
Η σημερινή παρουσίαση αφορά στην υλοποίηση της ίδιας συνδιδασκαλίας το σχολικό έτος 2015-2016.
Ακολουθεί προβολή βίντεο:
Παιδί Και Ασφάλεια Στο Διαδίκτυο: https://youtu.be/3nkj64e2lMU
Γιατί η επιλογή της συγκεκριμένης ταινίας;
Στη συμβολική της διάσταση σηματοδοτεί την αναζήτηση στο «κάτω από αυτό που φαίνεται στο είναι». Για ότι ετοιμάσαμε στο πλαίσιο της συνδιδασκαλίας προϋπήρξε η απάντηση στο γιατί αυτό κι όχι το άλλο. Άλλωστε οι πληροφορίες και το οπτικοακουστικό υλικό στο θέμα ατελείωτο?.
Πλαίσιο της συνδιδασκαλίας
- Δεδομένα
- Πρόκληση συνδιδασκαλίας
- Στόχοι που τέθηκαν
- Σχέδιο συν-διδασκαλίας. Στο εργαστήριο της Πληροφορικής ? δύο διδάσκοντες ? ένα τμήμα μαθητών
- Αξιολόγηση
Α. Δεδομένα
- Κατάλληλος αριθμός μαθητών για εργασία σε ομάδα.
- Θετικοί και υποστηρικτικοί οι συνάδελφοι.
- Κοινωνικό πλαίσιο πεδίου ?μικρός τόπος?.
- Κατάλληλος Αριθμός, μαθητών?μαθητριών/τμήμα (17), για εργασία σε ομάδα.
- Θετική και υποστηρικτική η στάση των συναδέλφων στην πρότασή μας, (απαιτήθηκε τροποποίηση του προγράμματος ώστε να ταυτιστούν οι ώρες διδασκαλίας μας). Η σύμφωνη γνώμη της Δ/ντριας του Λυκείου, δεδομένη, είναι η διδάσκουσα το μάθημα «Πολιτική Παιδεία» στη Β΄ τάξη.
- Η μικρή κοινωνία του Βελβεντού, ίσως, να έκανε διστακτικούς τους συμμετέχοντες να εκφράσουν τις εμπειρίες τους ελεύθερα. Εμπιστευτήκαμε την πρόθεσή μας για ?όσο το δυνατόν? καλύτερη προετοιμασία της συνδιδασκαλίας, τη σχέση μας με τους μαθητές, την καλή συνεργασία μας και κυρίως την θετική μας στάση στην αναζήτηση «νέων» μεθόδων διδασκαλίας.
- Το εμείς δύσκολα κτίζεται στην κοινωνία του εγώ και ο φόβος δύσκολα μοιράζεται. Πρόθεσή μας το σχολείο να συμβάλλει στο κτίσιμο σχέσεων των μελών της σχολικής κοινότητας μέσα από δράσεις που διαρκούν, οι εκδηλώσεις και ομιλίες δυστυχώς δε φαίνεται να δίδουν ό,τι επιθυμούμε. Η συνδιδασκαλία προέκυψε και ως τέτοια διαδικασία.
Β. Πρόκληση συνδιδασκαλίας
Δύο γνωστικά αντικείμενα ? «Πληροφορική», «Πολιτική Παιδεία» ?
Μία θεματική ενότητα : Ηλεκτρονικό έγκλημα ? Ασφαλής χρήση του Διαδικτύου.
Στόχος των δύο διδακτικών αντικειμένων:
Διερευνώ ? Γνωρίζω ? Προφυλάσσομαι.
Γ. Στόχοι που τέθηκαν
Διεύρυνση των στόχων ?των δύο ενοτήτων? ώστε, οι μαθητές και οι μαθήτριες να εκφράσουν τις εμπειρίες τους, να τις μοιραστούν με τα μέλη της ομάδας.
Έτσι: Διερευνώ ? Εκφράζω ? Μοιράζομαι τις εμπειρίες μου ? Γνωρίζω ? Προφυλάσσομαι.
Δ. Σχέδιο συνδιδασκαλίας
- Επιλογή του οπτικοακουστικού υλικού.
- «Σχέδιο» συζήτησης ? επιλογή ερωτήσεων.
- Ενημέρωση μαθητών/μαθητριών: «πότε, κύριε-κυρία, θα κάνουμε τη συνδιδασκαλία στο εργαστήριο;».
- Προσέγγιση στο θέμα χωρίς την παραμικρή αναφορά σε εννοιολογικούς προσδιορισμούς ή ανάλυση θεωρητικών ζητημάτων.
Στο εργαστήριο της Πληροφορικής ? Δύο διδάσκοντες ? ένα τμήμα μαθητών.
Προετοιμασία: Συζητήσαμε με τους μαθητές την πρότασή μας για συνδιδασκαλία των δύο θεματικών ενοτήτων, και προχωρήσαμε αφού, όλοι, εκφράστηκαν θετικά. Εδώ να σημειώσουμε ότι στη διάρκεια της προετοιμασίας μας οι ίδιοι οι μαθητές μας υπενθύμιζαν: «πότε, κυρία-κύριε, θα κάνουμε τη συνδιδασκαλία στο εργαστήριο;» Η συνεργασία μας στη διδασκαλία των συγκεκριμένων ενοτήτων και την προηγούμενη σχολική χρονιά μας βοήθησε στο να ετοιμάσουμε το σχέδιο της συνδιδασκαλίας πιο ολοκληρωμένα ως προς την επιλογή του οπτικοακουστικού υλικού, του σχεδίου της συζήτησης -μετά την προβολή- της αξιολόγησης της διαδικασίας και του ερωτηματολογίου αξιολόγησης. [Χρόνος προετοιμασίας: συνολικά ?ατομικά και μαζί-, οι δύο διδάσκοντες περίπου τρεις ώρες]
Στόχος: ευαισθητοποίηση των συμμετεχόντων μαθητών στο θέμα με προβολή επιλεγμένων ταινιών, περίπου 3΄. Οι ταινίες επιλέχθηκαν από τους διδάσκοντες με κριτήριο να προκαλούν το ενδιαφέρον των εφήβων, αισθητικά και καλλιτεχνικά και να ανταποκρίνονται σε όσα στη διάρκεια της χρονιάς είχαν θιχτεί από τους ίδιους κυρίως στο μάθημα της «Πληροφορικής». Υπήρξε ιδιαίτερη μέριμνα οι ταινίες να αποτελέσουν κίνητρο για συζήτηση, ανταλλαγή εμπειριών, αναζήτησης προτάσεων για την προφύλαξη από τους κινδύνους στο διαδίκτυο. Η κύρια επιθυμία μας ήταν τα παιδιά να μιλήσουν?
Πηγές: Χρησιμοποιήθηκε, κυρίως, ό,τι αναφέρεται στη βιβλιογραφία των δύο διδακτικών αντικειμένων ?σχολικά εγχειρίδια?.
Μέθοδος: Εργαστήκαμε σε ομάδα και μετά την προβολή των ταινιών με ερωτήσεις, που είχαμε ετοιμάσει, [π.χ. έχετε facebook, επικοινωνείτε με πρόσωπα που δε γνωρίζετε, τι υλικό αναρτάτε, τι αναζητάτε, σας συνέβη κάτι που αισθανθήκατε ως απειλή, μιλήσατε γι? αυτό, με ποιόν, ξέρετε ότι υπάρχουν κίνδυνοι στη χρήση του διαδικτύου, από τι κινδυνεύετε, πως μπορείτε να προφυλαχτείτε, κ.λ.π.] Η προσέγγιση του θέματος έγινε χωρίς την παραμικρή αναφορά σε εννοιολογικούς προσδιορισμούς ή ανάλυση θεωρητικών ζητημάτων. Στόχος μας ήταν η εικόνα να αποτελέσει την εισαγωγή στο θέμα και την πρόκληση σε συζήτηση βοηθούντων και των ερωτήσεων που είχαμε ετοιμάσει.
Χώρος: Εργαστήριο Πληροφορικής
Διάρκεια: Δύο διδακτικές ώρες
Αξιολόγηση:
Συζητώ αξιολογώ τον τρόπο δουλειάς/συνεργασίας προτείνω,
«Να το επαναλάβουμε»
Με το τέλος της διδακτικής συνάντησης συζητήσαμε τις εντυπώσεις και ζητήσαμε τις προτάσεις των συμμετεχόντων: «Να το επαναλάβουμε» η πρόταση. Κανένας/Καμία δε διατύπωσε αρνητική άποψη για τη συνδιδασκαλία.
Συμπλήρωση ερωτηματολογίου
Επίσης, ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να συμπληρώσουν, ηλεκτρονικά, ερωτηματολόγιο που στάλθηκε στο ηλεκτρονικό τους ταχυδρομείο στο οποίο ανταποκρίθηκε η μεγάλη πλειοψηφία των συμμετεχόντων.
Έγινε Η πρώτη αξιολόγηση των ερωτηματολογίων
Δομή του ερωτηματολογίου :
Α. Γενικές πληροφορίες ? Μέσα κοινωνικής δικτύωσης
Β. Ειδικές πληροφορίες ? Ηλεκτρονικό έγκλημα
Γ. Αξιολόγηση της διδακτικής διαδικασίας
Το ερωτηματολόγιο περιλαμβάνει 22 ερωτήσεις κλειστού τύπου και 2 ανοικτού τύπου. Θα επιλέγαμε ερωτήσεις ανοικτού τύπου, [όπως είχαμε κάνει την πρώτη φορά που πραγματοποιήθηκε η συνδιδασκαλία (Σχ. Έτος 2014-2015)], γιατί έτσι μπορείς να έχεις την καταγραφή των σκέψεων και απόψεων των ερωτωμένων χωρίς την καθοδήγησή από τον συντάκτη του ερωτηματολογίου, όπως συμβαίνει στις κλειστού τύπου ερωτήσεις, όμως το περυσινό ερωτηματολόγιο ?με ερωτήσεις κυρίως ανοικτού τύπου? και με απαντήσεις τηλεγραφικού τύπου μας οδήγησε να επιλέξουμε τον τύπο των κλειστών ερωτήσεων με κύριο κριτήριο να διατηρήσουμε την επαφή με τους μαθητές/τις μαθήτριες. Άλλωστε μας δόθηκε η δυνατότητα συζήτησης και το θέμα παραμένει ανοικτό για μία ακόμη συνάντησή μας με τους μαθητές/τις μαθήτριες.
Επεξεργασία ερωτηματολογίου: Θα σταθούμε σε συγκεκριμένα θέματα που κρίνουμε ότι μας δίνουν ενδιαφέρουσες πληροφορίες. ΤΟΝΙΖΟΥΜΕ ΟΤΙ ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΑΠΑΙΤΕΙ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ.
Σας αναφέρουμε τα πρώτα στοιχεία
- Απάντησαν κατά το Σχ. Έτος 2015-2016 23 σε σύνολο 31
- Ερωτ. 6?15 δημιούργησαν λογαριασμό σε κάποιο μέσο κοινωνικής δικτύωσης σε ηλικία 13?15 ετών και μόλις 1 ΔΕΝ έχει λογαριασμό ενώ ο χρόνος που αφιερώνουν στα μέσα (ερωτ. 7) κυμαίνεται από 1-4 ώρες και 1 περισσότερες από 4 ώρες!!! (Να παρατηρήσουμε εδώ ότι στις συναντήσεις με τους γονείς δεν ξεχνούμε να υπογραμμίσουμε την ανάγκη ελέγχου στο θέμα και τη συνεργασία μας μαζί τους γι? αυτό.
- Ερωτ. 8?10 στα 23 παιδιά μας είναι φίλοι με άγνωστο/α άτομο/α
Δηλώνουν ότι σπάνια ή ποτέ δεν επικοινωνούν με τα άτομα αυτά (ερωτ. 9),
Ωστόσο, παρακάτω (ερωτ. 10) δηλώνουν ότι συζητούν, με το άγνωστο τους άτομο, για τις σχέσεις τους με φίλους, τα χόμπι τους ή τις προσωπικές τους συνήθειες.
- 2 μόνο υπήρξαν θύματα ηλεκτρονικού εγκλήματος (ερωτ. 14) με χρήση πειραγμένου φωτογραφικού υλικού και διάδοση ψευδών πληροφοριών (ερωτ. 16) και 20 θα απευθύνονταν στους γονείς τους, σίγουρα ή ίσως αν τους τύχαινε κάποιο περιστατικό (ερωτ. 17), 21 θα απευθύνονταν στους φίλους τους, μόλις 11 σε κάποιον από το σχολικό περιβάλλον και 18 σε κάποιον ειδικό.
- 14 γνωρίζουν πώς να προστατευθούν από πιθανή ηλεκτρονική «επίθεση» (ερωτ. 18) ενώ 22 θα ήθελαν να συμμετάσχουν σε συζήτηση σχετική με την ασφάλεια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (ερωτ. 20)
- Αξιολόγηση της συνδιδασκαλίας ερωτ. 21: καλή [5], πολύ καλή [15], άριστη [3] Κάλυψε τις απαιτήσεις σου στο θέμα; (ερωτ. 22) καθόλου [1], λίγο [2], αρκετά [11], πολύ [6], πάρα πολύ [3]
- Πρότεινε τρόπους βελτίωσης του συγκεκριμένου μαθήματος (ερωτ. 23):
- Προβολή περισσότερων video και κάποιας ταινίας,
- πιο πολλές συζητήσεις με τους καθηγητές,
- να αφιερωθούν περισσότερες ώρες για το συγκεκριμένο θέμα,
- αναφορά περισσοτέρων παραδειγμάτων κακοποίησης,
- να συζητήσουμε και με κάποιον ειδικό.
- Μετά τη συγκεκριμένη συνδιδασκαλία θα πρότεινες να? (ερωτ. 24):
- Να συνεργάζονται οι καθηγητές και να διδάσκουν μαζί τα μαθήματά τους {16}
- Να ακολουθεί συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων σε κάθε μάθημα {16}
- Να κάθονται οι μαθητές σε κύκλο {9}
- Να χρησιμοποιείται η προβολή σχετικού με το θέμα υλικού {17}
- Να διδάσκει ο κάθε καθηγητής το μάθημά του {2}
ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΝ ΚΑΙ ΑΝΑΖΗΤΟΥΝ ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΕΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ.
Εμείς θεωρούμε ότι η απόπειρα ήταν θετική, η συνδιδασκαλία κύλησε με τη συμμετοχή όλων, δε χρειάστηκε η παρέμβασή μας για ησυχία, οι περισσότεροι μαθητές εξέφρασαν την άποψή τους και εκείνοι που «τόλμησαν» να αναφερθούν σε προσωπικά βιώματα ηλεκτρονικής παρενόχλησης, μοιράστηκαν τον εμπειρία τους με τους συμμαθητές τους χωρίς γελάκια και υπονοούμενα και κυρίως, χωρίς εκ των υστέρων σχόλια.
Εκφράσαμε βιώματα ? μοιραστήκαμε εμπειρίες ? αναζητήσαμε τρόπους προφύλαξης από το διαδίκτυο.
Πήραμε δύναμη, θα το επαναλάβουμε!
Σας ευχαριστούμε πολύ!